Klid za volantem, plynulost a předvídavost, to jsou základní doporučení pro bezpečnou jízdu v zimě. Počasí dokáže v zimním období připravit řidiči různé nástrahy a perné chvilky, a tak přinášíme praktická doporučení určená zejména vozům s předním pohonem.
Nepřidávejte příliš plynu
Základem bezproblémového rozjezdu je citlivá práce s plynovým pedálem, případně i spojkou u vozu s manuální převodovkou. Kvalitní zimní pneumatiky spolu s moderními asistenčními systémy dnes sice dokážou vyřešit spoustu situací za řidiče, ale i tak mohou nastat specifičtější momenty, kdy bude více záležet na umu řidiče. Ideální stav je vyvarovat se prokluzu kol a umožnit tak pneumatikám pomalu, ale jistě zabírat.
Nespěchejte a předvídejte
V zimě se vyplatí nespěchat a předvídat. Klidný jízdní styl je nejbezpečnější a v konečném důsledku i nejrychlejší. Většinu rizik souvisejících se ztrátou trakce či neřízeného smyku dnes na minimum snižují systémy stabilizace, řízení prokluzu kol a ABS. Pozor také na jednu z nejzrádnějších nástrah, kterou je tzv. černý led. Ten pokrývá vozovku, která na první pohled vypadá jen mokrá.
Udržujte dostatečný odstup
Brzdná dráha je v zimním období delší. Zimní pneumatiky si musí poradit s řadou podmínek, ať už jde o vodu, břečku, sníh či led. Udržujte vždy dostatečný odstup od vozu před Vámi, abyste měli více času na reakce. Při brždění se vyvarujte zbrklých pohybů a pokud možno nechte auto brzdit v přímce, kdy mají pneumatiky nejvyšší účinnost.
Zimní pneumatika by měla mít dezén s hloubkou nejméně 4 mm a musí nejen svým rozměrem, ale i další řadou parametrů odpovídat danému vozu. Zimní pneumatiky a komplety z nabídky ŠKODA jsou testovány pro konkrétní modely a zaručují tak maximální bezpečnost. V ceně je navíc pojištení ŠKODA Pneugarance.
Zima hluboko pod bodem mrazu a auto stojící třeba i několik dní na parkovišti v zimním středisku – to je pro akumulátor skutečná zatěžkávací zkouška. Abyste i v zimě bez problému nastartovali, je lepší nechat autobaterii zkontrolovat. Autorizované servisy ŠKODA nabízejí kontrolu baterie zátěžovým testem, který ukáže, zda je akumulátor fit.
Klimatizaci používejte i v zimě, protože se nejen promazává kompresor, ale ventilační systém také přispívá k vysušení vzduchu, čímž se zamezuje rosení a mlžení skel. Ventilaci doporučujeme pravidelně čistit a dezinfikovat v autorizovaných servisech ŠKODA.
Nikdy během roku se nedostávají stěrače tak často ke slovu jako v zimním provozu. Stěrače z nabídky ŠKODA Originálních dílů jsou zárukou kompatibility s Vaším vozem i bezvadné funkčnosti. Jejich gumičky jsou odolné vůči vlivům UV záření, ozonu, teplotním změnám i kyselým dešťům a vynikají i zvýšenou mechanickou odolností. I to je totiž důležité, neboť stěrač musí během chladnější poloviny roku zvládnout v průměru 125 tisíc cyklických pohybů.
Děláme vše pro to, abychom vás na vašich cestách udrželi v bezpečí. Naše vozy jsou vybaveny nejmodernějšími prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, které mají za úkol předcházet nehodám nebo zmírnit jejich následky, pokud k nim přece jen dojde.
Bezpečnostní asistenty
Asistovaná jízda 2.0 sdružuje řadu bezpečnostních asistentů pro usnadnění dlouhých cest. Systém dokáže samočinně zastavit a znovu se rozjet, vést vozidlo v pruhu, jet v koloně, zaparkovat s Vaší minimální pomocí nebo zobrazovat okolní provoz na displeji před vámi. Je-li vůz vybaven automatickou převodovkou, Nouzový asistent dokáže vůz bezpečně zastavit v případě zdravotní indispozice.
Bezpečnostní asistenty
Front Assist pomocí radaru sleduje odstup od vpředu jedoucího vozidla a v případě nevyhnutelné srážky začne brzdit. Asistent rozpozná chodce i cyklisty v jízdní dráze či zaparkované vozy. U vozů s adaptivním tempomatem je součástí systému i Asistent pro vyhýbací manévry. Pokud právě zasahuje Front Assist a řidič současně zahájí vyhýbací manévr asistent cílenými zásahy do řízení, pomůže objet překážku.
Bezpečnostní asistenty
Adaptivní tempomat udržuje řidičem nastavenou rychlost, kterou automaticky upravuje v závislosti na odstupu od vpředu jedoucího vozidla, a to až do úplného zastavení (např. při dojezdu do kolony). Je-li vybaven prediktivní funkcí, zpracovává také rozpoznané dopravní a rychlostní značky uložené v navigaci. Díky tomu s předstihem upravuje rychlost například před zatáčkami, křižovatkami nebo podle rychlostních limitů.
Bezpečnostní asistenty
Tento asistent dokáže vůz udržet uprostřed jízdního pruhu. Systém spolupracuje s kamerou a rozpoznává jízdní pruhy na vozovce, a to včetně žlutých čar při stavebních pracích, kuželů a jiných hranic vozovky či jízdního pruhu. Vylepšená „adaptivní“ varianta tohoto asistentu (dostupná pouze jako součást Asistované jízdy 2.0) spočívá v tom, že systém udržuje vozidlo na zvolené pozici v jízdním pruhu a vůz „nekličkuje“.
Bezpečnostní asistenty
Systém prostřednictvím dvou radarů v zadním nárazníku sleduje vozidla přibližující se zezadu, případně jedoucí v tzv. mrtvém úhlu. Řidiče upozorní LED signalizací na krytu vnějších zrcátek. Součástí je Asistent vyparkování, který řidiče při couvání upozorní na vozidla, která se k vozu blíží ze strany.
Bezpečnostní asistenty
Varování při vystupování opticky i akusticky varuje řidiče i ostatní cestující (vpředu i vzadu) například při vystupování z podélně zaparkovaného vozu, kdy by otevření dveří hrozilo srážkou s jiným vozem, cyklistou, motocyklistou či elektrickou koloběžkou. Varování při vystupování sleduje prostor za vozem a po stranách vozu do vzdálenosti až 35 metrů.
Bezpečnostní asistenty
Tento asistent přináší více bezpečnosti a komfortu při jízdě v dopravní zácpě. Spojuje funkce adaptivního tempomatu a adaptivního asistentu udržování jízdního pruhu, takže dokáže vůz rozjet a zabrzdit dle okolní dopravy a zároveň ho udržuje ve správném jízdním pruhu.
Bezpečnostní asistenty
Systém rozpoznání dopravních značek využívá multifunkční kameru a údaje z navigačního systému a na základě jejich součinnosti rozpoznává a následně řidiči zobrazuje dopravní značky. Systém zpracovává dopravní značení omezení rychlosti, zákazu předjíždění, zákazu vjezdu na jednosměrnou komunikaci a veškeré dodatečné pokyny, včetně značení konce omezení.
Bezpečnostní asistenty
Systém snižuje riziko vzniku nebezpečné situace způsobené únavou řidiče. Pomocí řady senzorů monitoruje chování řidiče, které následně vyhodnocuje a v případě detekce únavy zobrazí upozornění na vhodnost přestávky a odpočinku.
Bezpečnostní asistenty
Vůz pomocí senzorů dokáže sám nalézt parkovací místo a pohodlně do něj zaparkovat. Při parkování se postará o řízení, řidič jen obstarává řazení, přidává plyn a brzdí. V nejnovější verzi si asistent poradí s parkováním mezi vozy stojícími podélně či příčně, přičemž mezi příčně stojící dokáže zaparkovat pozadu i popředu a z řady podélně stojících dokáže také vyparkovat.
Bezpečnostní asistenty
Parkovací senzory upozorňují řidiče na překážky v jízdní dráze při parkování. Asistent pro manévrování navíc při parkování dokáže zabrzdit v případě hrozící kolize.
Bezpečnostní asistenty
Vybrané vozy ŠKODA můžete vybavit zadní parkovací kamerou, která snímá prostor za vozem, obraz přenáší na obrazovku infotainmentu a promítá na ni také dynamické vodicí čáry. Panoramatický kamerový systém pak k zadní kameře přidává tři další širokoúhlé kamery pro snímání prostředí okolo celého vozu.
Bezpečnostní asistenty
Jen málokdo jezdí s přívěsem pravidelně. Absence dostatečných zkušeností pak může vést k nepříjemným až nebezpečným situacím. Proto je zde Asistent manévrování, který řidiči pomáhá při parkování a couvání s přívěsem. Řidič nastaví úhel, ve kterém chce s přívěsem couvat, a poté již jen citlivě sešlapuje plyn a brzdu, kontrolu nad volantem převezme systém.
Bezpečnostní asistenty
Smyslem Nouzového asistentu je převzít kontrolu nad vozem v případě zdravotní indispozice řidiče. Pokud systém zaznamená nečinnost řidiče, nejdříve jej akusticky upozorní, a pokud řidič stále nereaguje, převezme systém řízení – vůz začne ve svém jízdním pruhu automaticky brzdit a aktivují se varovná světla.
K prevenci nehod či vzniku kritických situací přispívají také méně nápadné systémy a prvky, které již řidiči často považují za samozřejmé nebo o nich ani neví. Mezi ně patří stabilizační systémy a prvky jako dobrý výhled z auta nebo špičková světla.
Nenápadná bezpečnost
Tyto vrcholné světlomety zajišťují všechny světelné funkce pomocí LED zdrojů. Špičková funkce adaptivního osvětlení Matrix dokáže maskovat protijedoucí i před vozem jedoucí vozidla a umožňuje tak řidiči mít neustále zapnutá dálková světla, což podstatně zvyšuje viditelnost a tím i bezpečnost jízdy.
Nenápadná bezpečnost
Při vývoji našich modelů klademe na tyto oblasti velký důraz. Díky faktorům jako ergonomické pracoviště řidiče, kvalitní sedačky a dobrý výhled z vozu je pro vás řízení vozu ŠKODA snazší a méně únavné, což je pro bezpečnost zcela zásadní, protože odpočinutý a pozorný řidič je tím nejdůležitějším bezpečnostním prvkem.
Nenápadná bezpečnost
Jízda v noci či za nepříznivého počasí klade na řidiče nároky navíc, proto je dobrá viditelnost zásadní. Vozy ŠKODA ve velké míře využívají efektivní technologii LED a většina modelů je již v základní výbavě dodávána se základními LED světly. Pro vybrané modely jsou dostupné i Bi-LED, případně Matrix-LED přední světlomety a zadní Top LED světla.
Nenápadná bezpečnost
Vybrané modely ŠKODA jsou dostupné s moderním pohonem všech kol. Variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu zvyšuje bezpečnost jízdy a agilitu po celý rok a na jakémkoliv povrchu. Vozy s pohonem všech kol nabízíme a zdokonalujeme již od roku 1999.
Nenápadná bezpečnost
Optimální funkčnost brzd zajišťuje například ABS, které zabraňuje zablokování kol při prudkém brzdění. EBD zajišťuje optimální rozdělení brzdného tlaku, CBC optimalizuje brzdění v zatáčkách, HBA v kritických situacích zvyšuje brzdný tlak, nebrzdí-li řidič dostatečně silně, zatímco RBS nepostřehnutelným přibrzďováním vysouší mokré brzdy, aby zajistil jejich optimální funkčnost.
Nenápadná bezpečnost
Prokluzování kol při rozjezdu či zrychlování zabraňuje systém ASR, zatímco EDL zabraňuje protáčení kol při jízdě na povrchu, kde mají poháněná kola rozdílnou přilnavost. Riziko smyku vyhodnocuje a snižuje systém ESC, přičemž při jízdě s přívěsem totožnou funkci zajišťuje systém TSA. Smyku kol při prudkém brzdění motorem na kluzkém povrchu zabraňuje systém MSR.
Nenápadná bezpečnost
Pokud jsou při kritickém brzdění kola na rozdílných površích, mohou způsobit nechtěné stáčení vozu. Tomu zabraňuje systém DSR, který drobným zásahem do řízení vůz směruje na povrch s lepší přilnavostí. Systém XDS+ zlepšuje trakci v zatáčkách přibrzďováním vnitřního kola. A protože základem dobré trakce jsou optimálně nahuštěné pneumatiky, tlak v nich kontroluje systém TPM+.
Někdy se ani přes sebevětší snahu řidiče a bezpečnostních systémů nepodaří nehodě vyhnout. V takovém případě přichází na řadu takzvaná pasivní bezpečnost, jejímž úkolem je zmírnit následky nehody. Přestože se tento typ ochrany označuje jako pasivní bezpečnost, pasivně k němu rozhodně nepřistupujeme. Naopak – i v tomto ohledu jsou vozy ŠKODA vybaveny nejpokročilejšími prvky.
Pasivní bezpečnost
V případě nehody chrání posádku vozu až 9 airbagů – čelní airbagy řidiče a spolujezdce, kolenní airbag na straně řidiče, boční airbagy vpředu a vzadu a hlavové airbagy. Model ENYAQ je navíc vybaven centrálním airbagem mezi řidičem a spolujezdcem, a dále také dvojitým předepínačem bezpečnostních pásů. Proaktivní ochrana cestujících navíc v kritické situaci přitáhne bezpečnostní pásy a přivře všechna okna.
Pasivní bezpečnost
Multikolizní brzda by se dala označit za aktivní prvek pasivní bezpečnosti. Aktivuje se sice až po nehodě, ale jejím cílem je zabránit dalšímu střetu. Vozidla totiž po srážce často pokračují v neřízeném pohybu, jelikož řidič není schopen reagovat. V takovém případě zasáhne multikolizní brzda a vůz automaticky zabrzdí.
Pasivní bezpečnost
Doživotně bezplatnou součástí služeb ŠKODA Connect je tzv. eCall – tísňové volání. V případě vážné nehody se vůz automaticky spojí s nouzovým střediskem a odešle údaje o poloze vozidla, směru jízdy, počtu cestujících a závažnosti srážky. To urychlí a usnadní příjezd záchranných složek.
Pasivní bezpečnost
Naše vozy jsou rození ochránci – jejich základem je pevná karoserie, která zajišťuje bezpečnost cestujících ve spolupráci s asistenčními systémy a nadprůměrným množstvím airbagů. V nezávislých testech Euro NCAP proto naprostá většina modelů ŠKODA získala maximální hodnocení – pět hvězd. Samozřejmostí jsou úchyty Isofix a Top Tether pro zajištění bezpečnosti dětí.
Další bezpečnostní řešení si můžete pořídit z naší nabídky ŠKODA Originálního příslušenství. Všechny produkty důkladně testujeme, aby byla zajištěna jejich vysoká kvalita. Kompletní nabídku a ceny získáte u svého prodejce ŠKODA či v našem ŠKODA E-shopu.
Dětské autosedačky
Bezpečnostní pás pro psy
Dělicí síť
Síťový program
Ochranný potah zadních sedadel
Dělicí mříž
Skládací lopata na sníh
Tažné lano
Výstražný trojúhelník
Pátek je dnem, kdy dochází k nevyššímu počtu dopravních nehod. Přidejte se k nám a pomozte nám změnit nebezpečný pátek na bezpečný.
Statistiky mají jasno. Nejméně bezpečným dnem pro cestování je pátek, který se obvykle nese ve znamení spěchu. Snažíme se co nejrychleji uniknout z práce nebo z města. Podle statistik Policie České republiky je pátečních nehod zhruba 17 000 ročně a jejich počet meziročně stále roste. Naším přáním a cílem je, aby díky našim radám a doporučením tyto statistiky klesaly na minimum a abychom se všichni každý den ve zdraví vraceli ke svým nejbližším. Děkujeme za Vaši bezpečnou jízdu a ohled na další účastníky silničního provozu.
Statistika pro pátek 8. ledna 2021. Zdroj: Policie České republiky
Bezpečný pátek je naším dlouhodobým projektem. Naším cílem je seznámit s tématem širokou veřejnost a s její pomocí učinit české silnice bezpečnějšími. Máme pro ty nejlepší předpoklady.
Téměř všechny naše modelové řady splňují nejvyšší bezpečnostní standardy z pohledu konstrukce i vybavení asistenčními systémy a v nárazových testech nezávislé organizace Euro NCAP dosahují nejlepšího možného hodnocení 5 hvězd.
Pro ještě lepší ochranu v rámci silniční bezpečnosti analyzujeme příčiny, okolnosti a průběh dopravních nehod přímo na místě. Náš výzkumný tým působí již přes 10 let, během nichž naši experti vyjeli k více než 1 000 reálných dopravních nehod.
Již od roku 2012 spolupracujeme na interaktivním edukačním portálu „Bezpečné cesty“, jehož jsme generálním partnerem. Portál nejenže nabízí praktické informace o dopravní bezpečnosti a věnuje se dopravní výchově, ale nabízí také informace pro žáky autoškol a mnoho dalších zajímavých informací.
Dopravní bezpečnost je jedním z hlavních pilířů firemní strategie společenské zodpovědnosti „ŠKODA For Future“. Jen v posledních pěti letech jsme formou grantových programů podpořili preventivní projekty dopravní bezpečnosti a dopravní výchovy částkou 31 milionů Kč.